انجام پایان نامه جغرافیا ارشد | انجام پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا

انجام پایان نامه جغرافیا ارشد | انجام پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا :

انجام پایان نامه جغرافیا (همه گرایش ها) کاریست که شاید برای برخی از دانشجوها سخت ترین پروژه دانشجویی در مقطع ارشد و دکتری باشد. چرا که نوشتن رساله مثل امتحان نیست که در گوشه ای بنشینید و کتاب ها و جزوات درسی را مطالعه کنید. بلکه در این پروژه باید برای بدست آوردن کل داده هایی را که نیاز دارید، تحقیق و جستجو کنید. حتی شاید نیاز باشد به خارج از شهر بروید به کتابخانه های زیادی سر بزنید. به آزمایشگاه بروید و …. . از سوی دیگر نظم دهی به داده ها، نوشتن پروپوزال جغرافیا و انسجام اطلاعات از دیگر سختی های انجام پایان نامه است. به طور کلی برای انجام پایان نامه رشته جغرافیا باید این موارد را رعایت کنید.

انتخاب موضوع پایان نامه جغرافیا

قبل از هر چیز باید موضوع مورد نظر خود را در رشته جغرافیا یا برنامه ریزی شهری انتخاب کنید. اشتباهی که اکثر دانشجویان دارند این است که یک شبه موضوع مورد نظر خود را انتخاب می کنند. بعد از مدتی متوجه سخت بودن موضوع می شوند. اگر آدم سخت کوشی باشند راه را با همه مشکلات ادامه می دهند. اما دانشجویی که فرصتی برای نوشتن پایان نامه رشته جغرافیا را نداشته باشد، خیلی زود از هدف اصلی دور می شود.

فراموش نکنید برای انتخاب موضوع بهترین کسی که می تواند به شما کمک کند، اطلاعاتی است که بدست می آورید. اگر انتظار دارید استاد راهنما یا مشاور همه چیز را برایتان مهیا کند، در اشتباهید. در این مرحله باید موضوعی را انتخاب کنید که قدرت انجام آن را داشته باشید.

انتخاب رویکرد تحقیقاتی

بعد از انتخاب موضوع پایان نامه جغرافیا باید طرح تحقیق (پروپوزال) را هم بنویسید. برای نوشتن این قسمت باید رویکرد مشخصی را انتخاب کنید. در ابتدا همان موضوع پایان نامه می تواند رویکرد را به شما بدهد. آیا قرار است به دل شهر یا طبیعت بروید و داده ها را بدست آورید؟ آیا قرار است از منابع و کتاب های قبلی استفاده کنید؟

در زمان نوشتن پروپوزال جغرافیا و برنامه ریزی شهری باید به این موضوع بپردازید که رویکرد تحقیقاتی شما چگونه خواهد بود؟ در این مرحله به دنبال بهترین منابع بگردید و اطلاعات مورد نیاز را از کتاب ها، پایان نامه ها، فصلنامه ها، مجلات و یا مقالات معتبر تهیه کنید. ترجمه برخی از مطالب هم می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهد.

پروپوزال جغرافیا و برنامه ریزی شهری شامل قسمت های مختلفی است که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • موضوع پایان نامه جغرافیا
  • بیان مسئله
  • سوال اصلی و سوالات فرعی
  • فرضیه ها (اصلی و فرعی)
  • متغیرها (وابسته و مستقل)
  • سوابق پژوهشی (ادبیات تحقیق)
  • مشخص کردن روش تحقیق و جمع آوری اطلاعات
  • مشخص کردن فصل های پایان نامه
  • تعریف مفاهیم
  • منابع

نوشتن فصل های پایان نامه رشته جغرافیا

وقتی پروپوزال نوشته و به تایید استاد راهنما، گروه آموزشی و آموزش دانشکده رسید، حالا باید نوشتن فصل ها را شروع کنید. فصل اول با پروپوزال شباهت و تفاوت هایی دارد که البته در مطلب دیگری به این موضوع پرداخته ایم. در هر فصل باید براساس اصولی که در پروپوزال مشخص کرده اید پیش بروید. در واقع پروپوزال مثل شالوده کار شماست که حالا باید برمبنای آن عمل کنید. پس همان مرحله قبلی را به گونه ای انجام دهید که حالا با مشکل برخورد نکنید.

عناوین فصل ها در پروپوزال مشخص است و حالا باید برحسب عناوین کار کنید. یک روش راحت اینست که فهرست مطالب هر فصل را مشخص کنید. قرار است در هر فصل چه چیزی را بنویسید و سپس به دنبال کتاب ها و منابعی باشید که اطلاعات مورد نیاز برای هر بخش فهرست‌تان را تکمیل کنید.

فراموش نکنید هر فصل به یک مقدمه و نتیجه گیری هم نیاز دارد. این بخش ها باید توسط خود شما و بدون برداشت مطلب از سایر منابع نوشته شود. خلاصه فصل هم در انتها آورده می شود که البته انجام آن کار سختی نیست.

تجزیه و تحلیل داده ها

بخشی از مرحله انجام پایان نامه ارشد برنامه ریزی شهری به تجزیه و تحلیل اطلاعات اختصاص دارد. شما باید قدرت تحلیل داده ها را داشته باشید. درست است که از منابع اطلاعات را بدست آورده اید، اما نباید این داده ها فقط به صورت خام آورده شود. بلکه باید آنها را آنالیز هم کنید.

در پروپوزال جغرافیا و برنامه ریزی شهری داده ها به صورت خام آورده می شود. اما در اینجا چیزی به اسم داده خام وجود ندارد. شما نمی توانید اطلاعات را یک کتاب بردارید و بدون اینکه نظر شخصی و یا تحقیقاتتان را روی آن انجام داده باشید، در داخل پایان نامه بنویسید.

برای مثال وقتی موضوع پایان نامه جغرافیا به مقایسه بین دو منطقه شهری است، باید اطلاعات و داده های مربوط به هر منطقه را پیدا کنید. اما بخش نتیجه گیری از این داده ها را شما باید بنویسید.

استفاده از منابع دست اول

برای انجام پایان نامه جغرافیا تمام تلاشتان را بر روی منابع دست اول متمرکز کنید. منابع دست اول همان هایی هستند که به طور اختصاصی به موضوع موردنظر شما می پردازند. البته گاهی هم به منابع دست دوم نیاز دارید. همان طور که گفتیم برای نوشتن باید عناوین فصل ها را مشخص کنید. سپس هر عنوان را به عنوان موضوع درنظر بگیرید و برای آن منبع پیدا کنید.

ممکن است یک مقاله (خارجی یا داخلی) و یا یک کتاب از نظر موضوعی ارتباط زیادی با پایان نامه شما نداشته باشد. اما در مورد همان عنوان در فهرست مطالب، داده هایی را در اختیارتان قرار دهد.

 

 

با تشکر از ایزی تز سامانه تخصصی پایان نامه دکتری

و مشاوره پایان نامه ارشد

09353132500